Ta hand om kylsystemet med propylenglykol före vintern kommer

Det lönar sig ej att vara lat och mena på att man icke behöver byta kylarvätskan för att den är long life och det likväl är långt till vintern. Det är faktiskt inte så svårt att själv mixa proylenglykol med vatten och därpå hälla på i fordonets kylsystem.

propandiol

Med propylenglykol så får man flera viktiga fördelar

Med monopropylenglykol så får man åtskilliga viktiga funktioner. Glykol funkar som frostskydd så att man klarar temperaturer på ner till -30 utan att fordonet står still. Med etylenglykol så får man det bästa frostskyddet men det rör sig endast om några graders skillnad från en blandning med propylenglykol.

En annan sak som är bra med glykolen är att man får ett korrosionsskydd. Det gäller ju att skydda kylsystemet från rost och också från avlagringar som kan demolera både kylare och motor. Det går att mäta med glykolmätare hur mycket som finns kvar men rent praktiskt så bör man göra rent och byta ut glykolen vartannat år.

Det är också så att man med kylarglykol får en högre kokpunkt på kylarvätskan. Beroende på hur man blandar glykolen med vatten så kan man komma upp i över 100 grader.

Använd den ultimata typen av kylarglykol i ditt fordon

Ska man köra på propylen alternativt på etylen? Det här är en fråga som man kan ställa sig. Frågan är om inte etylenglykolen borde förbjudas pga. sin giftighet och vad den kan förorsaka med när bilen en dag skrotas. Djur slickar i sig ämnet och dör.

Den som vill kan inhandla en fullständigt ofarlig, livsmedelsgodkänd propylenglykol och använda i kylaren. Ett livsmedel som inte kan fördärva djur samt natur.

Något som påverkar vad som blir bäst är den metall som finns i motorn. Om man exempelvis har aluminium i motorn så finns det glykoltyper som kan förstöra materialet och dessa ska man då undfly.

Man bör även undvika blandningar av olika glykolsorter helt enkelt därför att de kan ha tillsatser som reagerar på fel sätt med varandra. Detta kan alltså resultera I att man skadar kylaren. Ifall det bildas klumpar i blandningen så kan detta bilda stopp i systemet vilket inte är bra.

Om du icke vet vilken typ av glykol som finns just nu i ditt fordons kylarsystem så är det bara att spola ur systemet och sedan börja om. Färgerna som du ser på glykolprodukten har intet med själva propylenglykolen att göra. Färgen är en tillsats från tillverkaren som skänker produkten mer personlighet.

Kom ihåg att glykolprodukter kan vara avsevärt farliga

Även ifall en speciell produkt marknadsförs som giftfri kylarvätska så ska du veta att den här produkten ska förvaras långt bort från barn och djur. Etylenglykolen har en söt smak men är ofattbar giftig så den ska aldrig komma nära nyfikna barn!

Ifall du tycker att det verkar krångligt och en aning farligt att mixa själv så är det måhända lättare och säkrare att skaffa färdig kylarvätska som du fyller på med för att därefter slänga förpackningen så att du slipper ha något farligt på hyllan i garaget.

Den färdiga vätskan är ingen kostbar produkt och därmed så kan man icke säga att det finns någon ekonomisk orsak till att skjuta upp det där med att ersätta glykolen. Det är lätt att använda och bilen mår väldigt bra när det blir kallt ute.